Jonge kinderen leren door te spelen. “Learn through Play” is dan ook ons motto. Goed spelen is belangrijk en daar beginnen we in de babytijd al mee. Als ouder kan het in het begin best even zoeken zijn naar het juiste soort speelgoed en manier van spelen met je baby. Daarbij ontwikkelen kinderen zich ook nog eens razend snel en verandert hun manier van spelen continue. In deze blog een korte introductie op goed spelen met je baby.

Zelf spelen & samen spelen

Je baby kun je het beste afwisselend “zelf” laten spelen en “samen” met jou laten spelen. Het is belangrijk dat je je baby voldoende ruimte biedt om zelf materialen en de omgeving te ontdekken. Letterlijk en figuurlijk. Leg je kind vaak op zijn buik op een mat met een paar materialen, een stuk of 2 a 3, meer niet. Onthoudt de slogan “Less is more” wat in dit verband betekent: hoe minder materiaal je aanbiedt, hoe meer kinderen gaan spelen. Je biedt ze namelijk de gelegenheid om alles echt  goed te onderzoeken en zelf te bedenken wat ze er mee willen en kunnen doen. Op deze manier ontwikkelen baby’s creativiteit en leren ze ook om zich zelfstandig te vermaken en tot spel te komen.

Wissel deze manier van zelfstandig spelen af met samen spelen. Ook hier heeft je baby behoefte aan. Je kunt samen een liedje zingen, een boekje lezen, kiekeboe spelen, samen iets bekijken en erover paten. Door samen te spelen leert een baby ook ontzettend veel. Denk bijvoorbeeld aan de taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en door veel kiekeboe te spelen leert je kindje ook dat iets wat weg is ook weer terug komt (zelfvertrouwen). Wees je er wel van bewust dat je niet alleen maar je kindje aan het vermaken bent, hierdoor raken kinderen overprikkeld en je ontneemt ze de kans om zelfstandig te leren spelen.

Twee vormen van speel-goed

Er zijn twee vormen van speelgoed. Materiaal dat een doel heeft: bijvoorbeeld een autootje of een rammelaar en je hebt speelgoed wat we ook wel “open (einde) spelmateriaal” noemen. Dit is materiaal waarbij je kind zelf van alles ontdekt, maar wat niet perse speelgoed is, denk aan: verschillende lapjes stof, papier, dozen, pollepels, etc. Hiermee ontwikkelen kinderen een eigen spelvorm en leren ze zelf van alles over de aangeboden materialen zonder dat wij ze daarin “sturen”. Probeer een combinatie van deze materialen aan te bieden en ook met regelmaat af te wisselen. Dus de ene keer een mand met blokken en de andere week een mand met duplo. Probeer ook af te wisselen met het overige speelgoed, dus de ene week een boerderij met dieren en de andere week een treinbaan. Je hoeft echt niet zoveel speelgoed in huis te hebben, een paar basisitems zijn voldoende. De Spelotheek of bevriende ouders met kinderen kunnen hier uitkomst bieden. Ruil of leen speelgoed bij elkaar.

Speel-Goed

Speel-goed oftewel goed spelen is een kwestie van balans. Biedt zo breed en gevarieerd mogelijk materiaal aan, maar niet te veel in een keer. Bij voorkeur laat je je kind materialen ontdekken in een positie die past bij zijn ontwikkelingsfase. Baby’s die nog niet zelfstandig kunnen zitten (dus niet zelf vanuit lig in zitstand komen) zou je bij voorkeur ook niet zittend moeten laten spelen. Zodra je kinderen in een positie neer zet die ze van zichzelf nog niet aankunnen daag je ze feitelijk uit om bepaalde (noodzakelijke) ontwikkelingsstappen over te slaan. Jonge kinderen liggen op hun rug en op hun buik.

Tummy Time

Jonge baby’s kun je met buikligging goed ondersteunen door een opgerolde handdoek onder hun borst te leggen zodat ze beter hun hoofd op kunnen richten. Zorg ervoor dat er iets voor ze ligt waar ze echt interesse in hebben. Denk bijvoorbeeld aan een spiegeltje of een knisperboekje. Daag je baby uit zijn nek en rugspieren op deze manier te trainen. Veel herhalen en aantrekkelijk maken helpt je baby om te wennen aan tummy time. Zodra ze hun nek en rugspieren goed getraind hebben kunnen baby’s zichzelf prima vermaken op hun buik en is de eerste stap richting later gaan kruipen gezet.

Kruipen

Kinderen die veel in een zittende positie zijn gezet of met hulp van een volwassene worden rondgelopen hebben de neiging de kruipfase over te slaan. Kruipen is een hele belangrijke fase in de ontwikkeling van kinderen. Deze fase kan een grote impact hebben voor het leren van andere vaardigheden. Bij het kruipen voer je een gekruiste arm en been beweging uit. Dit is noodzakelijk voor de verbindingen tussen onze linker- en rechterhersenhelft. Deze verbindingen zorgen ervoor dat onze hersenhelften goed samenwerken, wat uiteraard ook belangrijk is voor de cognitieve ontwikkeling. Kruipen zorgt bovendien ook voor bewegingsvrijheid, ruimtelijk inzicht en oog-handcoördinatie. In de normale ontwikkeling zijn er heel wat variaties op het kruipen, zoals één been meer onder het andere en één voetje op de grond en een kindje gaat gemiddeld rond de 10 maanden kruipen. Bij kinderen die de kruipfase overslaan zien we veelal ontwikkelingsproblematiek tijdens de onderwijsjaren of soms zelfs lang daarna.

Door je baby afwisselend zelfstandig te laten spelen en samen met jou, het juiste speelgoed en variatie aan te bieden en door je kindje te laten spelen passend bij de ontwikkelingsfase geef je jouw baby alle ingrediënten mee om spelenderwijs te leren. Ben je op zoek naar voorbeelden van spelmateriaal en soorten baby activiteiten, doe dan eens mee met een Babyclub cursus samen met je baby. Tijdens de cursus komen er vele soorten baby activiteiten en speelmateriaal aan bod en leer je hoe je deze makkelijk thuis toe kunt passen.